Gluten wciąż wzbudza wiele kontrowersji. Są schorzenia, które wymagają wyeliminowania go ze swojej diety, takie jak celiakia czy zespół złego wchłaniania. Na szczęście nie oznacza to, że trzeba całkowicie zmieniać swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe, czasami wystarczy zmiana produktów spożywczych na bezglutenowe. Przykładem jest mąka – sprawdź, do czego możesz wykorzystać jej poszczególne rodzaje.

Która mąka bezglutenowa jest najbardziej popularna?

Mąka bezglutenowa to produkt, który obecnie jest dostępny nie tylko w sklepach ze zdrową żywnością, ale i supermarketach, a nawet niewielkich sklepikach osiedlowych. Do wyboru mamy jej kilka rodzajów. Najbardziej popularne mąki bezglutenowe to:

  • kukurydziana,
  • ryżowa,
  • gryczana,
  • kokosowa.

Bezglutenowa mąka kukurydziana

Mąka kukurydziana jest pozyskiwana ze zmielonych ziaren kukurydzy i naturalnie pozbawiona glutenu. Ma ona charakterystyczny, żółty kolor. To bardzo dobre źródło karotenoidów, czyli naturalnych związków chemicznych, które zwalczają wolne rodniki. Mąka kukurydziana dostarcza organizmowi również magnez, cynk, żelazo, witaminy z grupy B (B1 i B6) oraz witaminę A. Jest ona wykorzystywana w kuchni meksykańskiej, wyrabia się z niej tacos i tortille. Tego typu mąka bezglutenowa (https://www.bee.pl/t/maki-bezglutenowe) bardzo dobrze nadaje się też do wypieku kruchych ciast, przygotowywania omletów, naleśników i kopytek, a nawet do zagęszczania sosów czy zup.

Bezglutenowa mąka ryżowa

Mąkę ryżową uzyskuje się poprzez zmielenie ryżu – białego lub brązowego (dlatego jej kolor może się różnić). To, co ją wyróżnia, to duża zawartość niacyny, magnezu, cynku, żelaza oraz witaminy B1 i B6. Oznacza to, że mąka ryżowa pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, sercowo-naczyniowego i odpornościowego, kondycję włosów, skóry i paznokci, a w dodatku poprawia metabolizm. Jest ona polecana osobom często borykającym się z zaparciami i na diecie odchudzającej. Do czego można wykorzystać bezglutenową mąkę ryżową? Przygotowuje się z niej ciasta, makaron ryżowy, słone przekąski, ciasta i ciasteczka, naleśniki oraz racuchy.

Bezglutenowa mąka gryczana

Naturalnie pozbawiona glutenu mąka gryczana ma lekko gorzki posmak i ciemny kolor. Jest ona źródłem błonnika, białka, miedzi, magnezu oraz witamin z grupy B. To produkt spożywczy, który zmniejsza poziom glukozy we krwi, ma pozytywny wpływ na metabolizm tłuszczu i pracę układu krążenia. Po mąkę gryczaną powinny sięgać osoby z problemami z układem trawiennym, z podwyższonym cholesterolem, a także diabetycy. Można z niej przygotowywać makarony, ciasta i ciasteczka, omlety, racuchy, naleśniki, pieczywo, pierogi, bliny i muffiny.

Bezglutenowa mąka kokosowa

Do produkcji mąki kokosowej wykorzystywany jest miąższ kokosa – ma biały kolor, przyjemny zapach i delikatny smak. Jest ona bogata głównie w tłuszcze MCT i błonnik, niezbędny do prawidłowej pracy układu pokarmowego. To odpowiednia mąka dla osób na diecie: wegetariańskiej, paleo, wegańskiej i odchudzającej, jest dobrym wyborem również dla diabetyków. W kuchni przydaje się do wypieku ciast i ciasteczek oraz przyrządzania omletów czy naleśników.

Background obraz autorstwa freepik - www.freepik.com